onsdag 19 januari 2011

Årets första lydnadslektion

Kors i taket! Ett nytt inlägg idag med! :)

Idag var tanken att vi skulle haft agilitylektion. Hade planen fått en dag till med töväder hade det nog gått. Men, men nu fick det bli lydnad istället. Tur att man har en så go tränare! :)

Vi ville fokusera på fotgåendet, för det är det som behövs mest. Och utan det spelar det ingen roll hur de andra momenten går. Under eftermiddagen märkte jag att Nelmi nu gått in i höglöp. Det har varit lite av en porrstudio här hemma... Så jag undrade om hon skulle kunna fokusera idag. Men det var inga problem! Vi fick beröm för fokus och för vår attityd. Bitarna börjar falla på plats! Men som jag skrev igår så är hennes position lite för långt ut och för långt fram. Här kommer punkter på vad vi ska tänka på och vad vi ska träna:

- Mindre kläder på överkroppen. Ha ha! Det är sant! Men jag förstår poängen. Har jag bylsiga kläder så ser Nelmi mitt ansikte sämre vilket medför att hon flyttar fram sin position. Så ja, då får man frysa istället :)

- Fortsätt med fokusövningar. Lägg in raksträckor - 10 m. Öka sedan successivt, målet är 50 m

- Belöna när Nelmi förflyttar sig spontant bakåt i sin position under fotgåendet.

-Belöningsplacering. Godis/ leksak tas bakom ryggen. Godiset ges nära kroppen. Fortsätt gå tills du har godiset i rätt läge, då stannar du och ger godiset.

- Träna också vänster snurr, sidförflyttningar och backa vid sidan.
Tänk på hur fötterna förs vid sidförflyttningen. Backa med små steg, korrigera med vänster axel för att få in baken.

- Platsliggning.Tyvärr låg inte Nelmi still idag, dessutom gnydde hon en hel del. Det brukar hon inte göra. Vi har i läxa att träna detta med störning, precis som vi gjort i fotgåendet. Och mycket miljöträning. Vi ska även prova med extern belöning bakom.

Jag och Susanne har satt som mål att tävla i april. För att sparka oss i baken och komma igång med träningen ordentligt.

En annan kul grej är att vi kom med på en 2 dagaras läger för Jenny Damm i maj! Ska bli skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar