tisdag 30 mars 2010

Framsteg!

YES! äntligen lite framång med vårt "vardagsläggande"

Har precis avslutat ett klickerpass med hundarna. Vanligtvis så börjar jag med Nelmi, men idag startade jag med Tilly istället. När jag tränar den ena i vardagsrummet så sätter jag upp mitt kompostgaller till köket. Men det struntade jag i idag. Istället kommenderade jag ligg till Nelmi i köket, utan insyn i vardagsrummet. Sedan gick jag och Tilly in och gjorde vårat pass. Har försökt göra så här någon gång innan. Men Nelmi brukar alltid reagera på mina kommenderingar till Tilly och kommer då rusande, vilket jag inte alls vill att hon ska göra. Därav kompostgaller.

Men idag låg hon snällt ute i köket. Vanligtvis så ligger hon precis vid gallret och kikar uppmärksamt, men idag kunde hon inte se oss. Visst reste gånger hon sig ett par gånger, men jag gick tillbaka till samma plats med henne. Sedan, när hon låg fint så gick jag in ett par gånger och gav henne en godisbit. Jag blev så glad! För detta är den värsta störning Nelmi kan ha, för hon älskar att träna. Att höra mig klicka och belöna Tilly, inte kunna se oss och ändå stanna kvar på sin plats. Jag och Tilly höll på ca 5 min, så det var en stund. Nelmis belöning blev sedan att få komma in och träna med mig. Det går framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar