onsdag 11 augusti 2010

Träningstävling i lydnad och en korthårig Spaniel

Sista veckan på semestern och det är fullt sjå att hinna med allt man vill och måste.

I söndags var jag och Nelmi med på en träningstävling i lydnad på klubben. Det var lite oväntat då vi fick reda på det kvällen innan. Det var 3 månader sedan sist vi tränade. Men jag hade gjort en avstämning på onsdagen över hur vi låg till i momenten. (se film) Annars hade vi nog inte varit med. Utfallet blev som väntat. Svagheterna var de samma som under mitt träningspass. Tyvärr har vi ingen film från träningstävlingen.



Linförighet
Jag hade problem att få Nelmi att koncentrera sig i början, så halva linförigheten var katastrof. Men så plötsligt så tänds ljuset och i slutet går hon riktigt fint. Jag hade samma problem på tävlingen i vintras. Jag måste hitta rätt knapp så jag får fokus från början. Men jag tror det mesta sitter hos mig. Jag är lite osäker i början, och jag märker att det skiter sig så sträcker jag på mig och bara går. Då går hon fint. Thomas (domaren) sa samma sak i sin feedback till mig. Men vi fick en 7:a. Så jag är nöjd, för hon brukar som sagt gå mycket finare.

Platsliggning
Går åt h-vete! Eller, kanske inte. Jag kanske gjorde fel, borde inte utmanat henne. Men hon låg 2 minuter i onsdags. Denna gång var det 3 minuters platsliggning (de andra ekipagen var i andra klasser) Nelmi låg 1,5 min innan hon reste sig, gick en meter och la sig. Nu vet jag vart hon står och jag har ett träningsupplägg klart för mig.

Läggande
Vad har hänt? Hon har tar kommandot seeeent och hon lägger sig sakta. Detta var ju hennes bästa moment när vi började med lydnaden. Här får vi verkligen backa i träningen. Vi får 6,5 p.

Inkallande
Klockrent! Där kom 10 poäng :)

Ställandet
Även detta klockrent! 10 poäng

Apportering
Detta har vi en 10:a på, det vet jag. Men var gör jag! Jag håller apporten för långt ifrån henne. Så Nelmi måste resa på rumpan för att ta apporten. Får då den snett i munnen och "tuggar" då för att få den rätt. Suck! Blir så trött på mig själv. Gjorde samma sak på tävlingen i vintras.

Hopp över hinder
Här har vi lite otur. Tävlingsledaren tappar sitt kort precis innan Nelmi ska hoppa. Nelmi tror att det är en leksak och hon lägger då all fokus på henne. När jag kommenderar henne så gör hon hoppet men stannar upp precis efter hos tävlingsledaren innan hon går in och sätter sig hos mig. Så vi får en 7:a.

Tandvisningen var det inga problem med - en 10:a.
Efter vi hade kört så fick jag skriva för Thomas när han bedömde de övriga ekipagen. Jag lärde mig otroligt mycket. Thomas tog sig tid och förklarade varför han gav de olika poängen i varje moment. Sedan fick jag vara budförare under skott. Det var spännande!

Igår hade vi agilityträning på klubben med våra vänner. Nelmi sprang riktigt fort. Men oj vad hon rev! Förra gången vi träna rev hon ingenting. Hmmm...

Tilly lyckades få upp 3 av 5 stygn igår av såret i ljumsken. Det såg först ut som att det hade hunnit läka så mycket så att det var ingen fara. Men senare på kvällen sprack det upp ordentligt. Jag fick panik! Så jag åkte direkt till vetten nu på morgonen, åt inte ens frukost. Det blev nu istället 10 stygn. Suck!

På vägen hem ringde jag Malin. Jag fick låna hennes klippmaskin med diverse skär. Tack!! När jag kom hem ställde jag mig och rakade av hela Tilly. Åsa kom till min undsättning och hjälpte mig att hålla Tilly. Det var med en tår i ögat jag såg lockarna falla. Ni kanske undrar varför detta drastiska beslut. Jo, Tilly har fullt med svamp på diverse olika ställen. När hon blir blöt så torkar hon aldrig och pälsen blir mer och mer rosa. Antibiotikan som hon står på gör det bara ännu värre. Eftersom hon redan var rakad på så många ställen så tänkte jag att det var lika bra att ta av allt. Så länge hon har stygnen och går på antibiotika så kan jag inte behandla svampen. Men sedan kommer jag att bada henne i specialschampo. Det var nära att hela öronen rök också, men jag förmådde mig inte. Det blev en kompromiss. Hälften är borta men det syns nästan inte, jag spara lite lockar på utsidan. Tilly är inte Tilly utan sina fina öron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar