tisdag 1 juni 2010

Fästingsfunderingar

Nelmi brukar alltid få mycket fästingar. Det är ju inte så konstigt med tanke på hur hon flyger och far på våra promenader. Tilly däremot, hon är en stillsam fröken. Dessutom har hon mycket vitt, så fästingarna syns tydligt. Så jag brukar plocka under promenaden.

Jag har aldrig gillat att använda fästingpreparat. Tycker att det är som att välja mellan pest eller kolera... Jag har provat många olika metoder. Förra året prova vi Frontline, det hjälpte en vecka eller två. Bärnstenshalsbanden har väl inte heller haft önskad effekt. Nelmi har sitt på, mest för att hon är snygg i det. Men Tillys är helt förbrukat...

I år prova jag med Scalibor-halsband. Hade på det i 4 dagar, och då inte hela tiden. Men Nelmi blev slö och kliade sig. Bara att ta av dem. Tog av Tillys med.

Men sedan dess har de knappt haft några fästingar. Mycket underligt. Först trodde jag att det berodde på att effekten från halsbanden satt i. Sedan att det var för torrt för fästingarna. Men nu har det gått flera veckor sedan jag tog av halsbanden och det har regnat en hel del.

När vi kommer hem från våra promenader så borstar jag alltid igenom hundarna. Så även ikväll. Tilly hade 5-7 st som kröp. Nelmi ingen. Så har det varit det sista. Ska inte klaga, mycket glad för detta. Men jag tycker det är konstigt...

Fick tipset av Bill att ge B-vitamin som tillskott för att hålla fästingarna borta. Han hade gett Max B-vitaminer under fällningsperioden och han hade inga fästingar. Slutade ge och satte på Scalibor. Max fick fästingar. Så nu har han börjat med B-vitamin igen. Han tycker det fungerar mycket bra.

Så jag köpte B-vitamin igår och har börjat ge. Även om det inte skulle fungera så gör det gått på Nelmis päls, som varit lite taskig efter löpet och testet med Scalibor. Sedan är B-vitamin bra när man har en arbetande hund. Enda nackdelen som jag kan se är att det sägs öka aptiten, har ju redan 2 mattokiga hundar.

Nu till lite foton från vårt besök hos Max, Nelson, Rosangela och Bill







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar