måndag 5 juli 2010

Kosttillskott

Nelmis päls ser för j-vlig ut. Kanske inte så konstigt efter lång antibiotika kur och en minst lika lång skendräktighet. Den är torr och spröd. Hon har inte fällt ut den ordentligt. Trots upprepade försök med furminator och att jag borstat pälsen varje dag så lossnar den inte. Hon ser ut som ett ulligt litet monster. Intrycket hon ger är att hon ser ut att ha gått upp i vikt. Men faktum är att hon har gått ner något, jag har hållt igen lite med maten.

Men jag tror att Galastopen har gjort susen. Hon har nu inga svullna bröstkörtlar med mjölk längre. Och igår lossna det rejält när jag gick över med furminatorn. Först var jag helt förstörd. Trodde hon skulle bli naken innan jag var färdig. Men nu försvann ulligheten och alla ljusa fläckar med gammal päls. Men den är tunn, ingen underull alls kvar.

Pälsen är verkligen ett mått på hur hunden mår. Och att den senaste tiden har påfrestat på Nelmis kropp är inte konstigt. Så igår satte jag mer ner och fundera lite vad jag kan göra för att stödja hennes återhämtningsprocess. Och gjorde en hel del research, i egen litteratur, anteckningar och på nätet.

Probiotika
En antibiotikakur slår ut en stor del av tarmens viktiga bakterier. Med hjälp av probiotika kan man återställa balansen och därmed hjälpa immunförsvaret. Probiotika finns att köpa som kosttillskott. Men det finns även olika mejeriprodukter med probiotika. Så Nelmi får nu sådan fil på maten. (Borde ha tänkt på det innan så att hon kunde fått det under hela kuren)


Essentiella fettsyror
Vissa fettsyrorna behöver kroppen men kan inte själv tillverka dem och dessa sk essentiella fettsyror måste därför tillföras med födan. Vid brist på dessa kan hunden få torr och glanslös päls samt i svåra fall även tappa pälsen. De kan även utveckla hudskador, få klåda och fet hud samt ökad mottaglighet för infektioner.

De flesta foder har tillsatser av essentiella fettsyror. Men ibland är det inte tillräckligt, beroende på hunden individuella behov. Jag har även läst någonstans att fettsyrorna är känsliga och lätt förstörs i torrfoder. (?) Eftersom Nelmi har torr och glanslös päls, och ett tillskott bidrar till kroppsenergi, bättre näringsupptag och till pälsbildning så kommer hon att få det ett tag. Jag kommer använda Standardts Fiskolja


Som ni säkert vet så använder jag mig av mycket örter, både invärtes och utvärtes till mig själv och vänner. Men även hundarna får ibland örter av mig.

Brännässla
En av mina absoluta favoritörter! Den är blodrenande och stärkande med förmåga att öka kroppens resurser. Är bra vid pälsbildning. Nässlor är rik på mineraler, speciellt järn, spårämnen, vitaminer (speciellt C-vitamin), proteiner och fibrer. Jag väljer brännässla istället för kosttillskott i form av mineralpulver. Naturligt och finns runt knuten (även om det är ett jobb att torka och mala)

Ringblomma
Efter nässlor står nog ringblomma på min lista. Jag använder framförallt ringblommor utvärtes, gör underverk på sår. (Senare i höst blir det ringblomssalvekok). Men ringblomma kan även användas invärtes. Ringblomma har antiseptiska, svampdödande, inflammations- och infektionshämmande effekter. Den innehåller både virus- och bakteriebekämpande ämnen. Jag kommer använda ringblomma ett kort tag på Nelmi. Men framförallt är det Tilly med sina svampinfektioner som behöver en kur.

Behöver hundar kosttillskott?
Tillverkarna säger att deras foder är balanserat och heltäckande för hundens behov. Men är det så enkelt, att man kan äta samma mat varje dag och tillgodose näringsbehovet? Och hur kommer det sig då att ett foder funkar bra för en hund, men inte för en annan?

Jag tror att hundar, precis som människor, har olika näringsbehov beroende på livsfas, aktivitet, hälsotillstånd, mm Så ibland behöver vi komplettera torrfodret. Det svåra är bara med vad?

När Tilly kom till mig hade hon många problem med eksem och under valpperioden hade hon problem med digivningen. Jag fick då hjälp av Lena Matsson, grundaren till Standardts produkter. Och hon har lärt mig massor om näringslära för hund. På Standardts hemsida och GG Hund och Katt finns det intressanta artiklar skrivna av Lena.

Jag ger även tjejerna rått kött som komplement. Speciellt under de perioder vi tävlar agility. Bästa är Jippotimas korvar med rått kött. Finns att köpa på Huveröds.

Det blev ett långt inlägg, men jag fick nog med de mesta av mina funderingar.

Avslutningsvis så måste jag berätta att Nelmi har varit helt tokig under eftermiddagen. Slängt leksaker på mig när jag satt och arbeta. Och väl ute i skogen så hade hon fullt med spring i benen. Börjar känna igen min tokiga splat igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar