fredag 28 juni 2013

Anmäld till spännande kurs

Goy har också börjat läsa på...
När Nelmi var liten så köpte jag en bok som jag hade stor behållning av - Kontaktkontraktet med Eva Bodfält. Så nu när det var dags att fräscha upp minnet om valpperioden så hitta jag den omarbetade upplagan hos min vän Sussie. Jag har nog läst igenom större delen av boken, den är perfekt att läsa ett kapitel här och ett kapitel där.

Eva är också en uppskattad föreläsare och instruktör. Jag har under flera år tittat in på hennes sida för att läsa bloggen men framförallt för att se om hon har några spännande kurser på gång. Men det har aldrig blivit av att jag fått tummen ur och anmält mig. Eller så har det inte passat då hon håller till i Stockholm. Men hon är en instruktör jag så gärna skulle vilja gå kurs för.

För någon vecka sedan var jag inne och kikade om det fanns något som jag och Goy kunde gå tillsammans.  För Evas starka sidor är grundträning av hund. Hon är bla. känd för sitt on/off uttryck,  dvs att lära hunden växla mellan passivitet och arbete. Och detta är något som jag gärna vill lära mig mer om. För jag har erfarenhet av att ha en hund som är het och vill mycket. Hon har en bra on/off knapp i vardagen men mellan momenten i lydnad har hon svårt att varva ner. Det är svårt det där, att ha full action i momenten men att vara lugn mellan. Sedan är jag nyfiken att ta del av Evas tankar kring belöningssystem.

Hursomhelst så fanns det ingen kurs på hemsidan för mig och Goy. Men jag fick ett infall och skickade iväg ett mail till Eva med en fråga om hon planerade att ha någon helgkurs i snar framtid  vänder sig till valpar/unghundar. Jag fick svar någon dag senare med texten Hej Annelie,  tror du att denna kurs är något för er? Och med följande länk

Perfekt!  Precis vad jag sökte!  Sagt och gjort, jag anmälde mig och Goy på momangen. Och häromdagen fick jag ett meddelande att vi kommit med på kursen! Så i början av september åker jag och lilleman till huvudstaden själva. Ska bli så spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar