måndag 1 februari 2010

Hungrig!

De senaste dagarna har jag märkt att Nelmi är mer hungrig än normalt. Ifs så är hon alltid hungrig, är man en blandning av spaniel/retriver, så är man :) Men nu är det extra mycket. Och det är klart när yttertempuraturen ligger på -10 till -20 grader så bränner man lite mer energi. Speciellt om man älskar att rusa i den djupa snön. Hon ser ut som en gasell när hon hoppar fram.

Så nu har vi ökat mängden mat. Hittade en korv med färsk foder i frysen. Tror jag ska köpa lite fler. Perfekt att ge om man vill ge lite extra. Så ni kan tänka er att jag står högt i kurs här hemma nu! För naturligtvis får Tilly också lite, det måste vara rättvist.

Vi klickertränar nästan varje kväll och vi gör fina framsteg. Här kommer en kort resumé av kvällens övningar:

Lyfta baktassar; Nelmi klarar detta fint med vänster bak på kommandot "lyft". Har även börjat ändra min position till stående. Hon lyfter höger också, men vi har ingen signalkontroll ännu. Det är fortfarande svårare för henne, hon lyfter inte heller benet lika högt. Men det blir bättre och bättre

Sitt/Ligg; Fina positioner och hon gör dem snabbt! Tyvärr är det så litet här hemma så jag har svårt att öka avståndet. Skulle behövas.

Platsliggning: Här skiftar jag taktik mellan gångerna; störningar genom att jag rör mig, jag går och ställer mig på andra sidan rummet, jag leker med leksak, kastar godis. Vi kör också med snabba läggande med direkt belöning, vilket vi la fokus på ikväll.

Sitta vackert: Sakta men säkert så kan hon sitta längre. Men hon vill gärna ha stöd med ena tassen på min hand. Nelmi har svårt att hitta rätt balanspunkt och jag vill inte kräva för mycket av henne då det gäller att hon har muskler som klarar det. Så jag låter henne nu få lite stöd så att hon kan sitta längre och därmed komma vidare i träningen.


Tilly är bara för skön att träna. Hon älskar det! Jag vet inte var denna tränningsentusiasm kommer ifrån?! Här kommer kort om vad vi tränar på just nu;

Backa; Hon börjar förstå kommandot. Men jag vill att hon bjuder ännu mer bakåt. Hon trippar gärna lite på stället, sötnosen!

Bakdelskontroll: Vi har nu skippat klossen. Hon ser bara för skön ut när hon svänger runt. För hon lägger gärna huvudet på sned.

Ingångar; Ja, hon använder bakdelen nu, men hon har haft svårt att hålla positionen vid min sida. Sätter sig gärna en bit ifrån. Så vi tränar mycket på ingångar. Och det börjar se riktigt bra ut.

Sitt & ligg: Visst kan Tilly detta. Men hon har aldrig förstått att hon ska sitta/ligga kvar. Hon slänger sig ner och så fort hon fått sin godis så reser hon sig upp. Så jag håller nu på att lära henna att sitta/ligga kvar mha omvänt lockande. Och så har jag börjat lägga på fri-kommando.

Om Tilly kommer fortsätta att tycka att detta är så roligt som hon nu tycker att det är, så kanske jag ska lära in alla klass 1 moment på henne också!? Väldigt bra träning för matte också! För det är verkligen 2 helt olika hundar att träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar