lördag 30 januari 2010

Agilitytävling i Tibro

Jag måste vara tokig som går upp kl. 05.30 på en lördag för att köra nästan 2 timmar och sedan köra agility i -20 grader!

Men jag var snäll mot Tilly, hon fick vara hos mor under dagen. Vi smög in på morgonen och jag la en filt jämte mammas säng och Tilly la sig till rätta. Nelmi var lite fundersam över att behöva åka bil själv. Men det är nyttigt för henne att vara utan sin mor. Det är inte många gånger de två har varit ifrån varandra.

Tävlingen då? Jo, det känns som om jag kan kopiera blogginlägget från Kungälv… Klass 2 banor är helt enkelt för svåra för oss, eller ja, i vart fall för mig. Resultatet var 3 diskningar. Men precis som i Kungälv så fanns det sekvenser som var sååå bra!

Eftersom vi var själva idag så hade vi ingen som kunde filma oss. Men jag ritade ner banorna och här kommer en sammanfattning:


Agility A
När jag gick banan så kände jag att det nog var i svåraste laget. Men skam den som ger sig! Av 30 startande var det bara 5 st som kom i mål. Starten var klurig, 180 graders sväng tillbaka. Men det var inga problem. Jag gjorde ett bakombyte vid 3-4 och sedan serpentinsväng till 5. A-hindret stod nära och dessutom skarp sväng efter. Rakt fram stod en tunnel. Men vi klara detta galant! Jag tror ifs att hon rev 7 (osäker). Allt går fint och slalomingången var klockren. Men så missar Nelmi en av pinnarna i slutet. Jag såg det i ögonvrån och på en millisekund så bestämmer jag att vi skiter i det. Jag diskade mig medvetet. För helt ärligt så vet jag inte vilken pinne och jag är osäker på reglerna. Måste man inte starta där hunden går ut? Vad händer om man tar om hela slalomen? Hur som helst vi fortsätter. Jag tyckte att tunnelsekvensen såg lurig ut. Jag var rädd att inte hinna plocka upp henne vid tunnel 13 så att hon skulle fortsätta upp på A-hindret. Men även detta gick fint! Men hon missar nästan däcket. Jag drar mig nämligen för tidigt mot 18. Jag är osäker på om vi hade blivit diskade här (om jag nu gjorde om slalomen), kom inte riktigt ihåg vad som hände, men jag tror inte det. :)



Agility B
Nästa klass var nästan samma bana fast baklänges. Jag klura länge på hur jag skulle göra för att Nelmi inte skulle ta A-hindret efter 2. Bestämde mig för att starta med vä handling och placerade mig mellan 2 och 3. Först hade jag upp vänster hand och tog sedan upp höger när hon hade fäst på 2, för att ta in henne till mig. Sedan skickade jag henne på däcket. Det gick toppen MEN! Vinkeln blev fel och Nelmi hoppa mellan ramen istället. Attans! Jag kom av mig och sprang inte på, men ändå hann jag plocka upp henne och fick in henne i tunnel 6. Sedan gick det fint, vid 11 gjorde jag bakombyte, fick runt henne i stjärnan och på A-hindret. Staketet gick fint och vid sista hindret höll jag på att tappa henne. Jag valde att göra ett FB men hon drog på, fick henne att vända upp och i mål!



Hopp A
Ser ni linjen från 1,2,3,4 och sedan tunneln. Hmmm… Vad tror ni hände? Just det! Jag fick inte stopp på Nelmi the bulldozer. Detta behöver vi verkligen träna på! Min lösning var att starta med vä handling vid 2. Sprang på och bromsade in vid 3 och gjorde ett bakombyte. Det var det bästa jag kom på, men det funka inte. Vi kom ur fas och jag vet inte vilka hinder jag fick över henne. Men vid slalomen så stanna jag till, fick tillbaka fokus och drog på. Resten av banan gjorde Nelmi så snyggt!! BB vid 10-11, plockade upp henne fint vid tunnelutgång 13. BB vid 14 och FB 15-16, skickade henne till tunneln, skickade henne på 19 och gjorde sedan ett BB. Här var jag lite för snabb och störde Nelmi så hon rev 19.




Sedan var jag helt slut. Med tanke på att jag skulle köra hem i 2 timmar så valde jag att stryka oss ur sista klassen. När jag plockade ihop såg jag smallklassen gå banvandring. Det såg väldigt enkelt ut. Man hade tagit bort 2-3 hinder från banan innan. Nu såg jag inte hur banan gick, bara hur den såg ut. Jag var nära att ångra mig…


Men summa summarum så är jag nöjd med dagen! Vi lyckas ju aldrig helt, jag och Nelmi, men det kommer nog så småningom… Lärde mig en massa idag, speciellt vad vi behöver träna mer på. :)

4 kommentarer:

  1. Halloj!

    Tack för inlägget i min blogg :-) Hoppas verkligen vi ses i sommar!!! Nu längtar vi jättemycket efter våren och värmen så man kan träna ordentligt! Håll i så kommer snart framgångarna! Kram Maggan, Astrid och Wilda

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att ha varit iväg och kört ändå! Jag anar att du känner som mig - att det ska bli jättekul att testa klass1banor då man hoppas att det kommer gå bättre nu än i höstas!
    Har förresten kollat lite på hallen i Angered, men den är bokad väldigt mycket så man får vara ute i god tid.., återkommer om förslag på träningstider:)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Oj oj, det var ett par riktigt kluriga sekvenser på de banorna! Och som du säger, man får allt vara lite tokig för att hålla på med hundar och tävlingar hit och dit ;).

    Som vanligt så verkar du ha väldigt strukturerade planer på hur du ska ta dig runt banorna, snyggt tänkt! Inte länge kvar till Nelmi tar dessa banor med lätthet, ni är ju så duktiga i träningsupplägg :D!

    SvaraRadera
  4. Herregud, vilken slalom ingång i Ag A!! Inte ens så knepiga har de ju i klass tre!! Tycker inte att klass 2 behöver vara så knepiga!! Men tänk va grymma ni kommer vara nu i klass 1!! Inga givna fällor som du beskrev i Hp A :)
    Vi ses på lördag!! Ska bli toppenkul!!

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar