lördag 8 maj 2010

Årets premiärtävling

Imorse bar det av till Götene för årets premiärtävling. Ja, det är klart vi var på en inoff. i Tibro i januari, men den räknas inte riktigt.

Nelmi har ju inte riktigt varit sig själv den sista veckan. Först var det ju att jag tyckte att hon såg lite stel ut, men massage har gjort susen. Men däremot har hon varit så loj. Det blev extra tydligt på lydnadslektionen i onsdags. Hon jobbade på bra, men gnistan fanns där inte riktigt. Även Emelie reagerade. Hon tyckte jag skulle hålla koll så att inte livmodern börjar krångla, med tanke på att hon precis har löpt. Lite orolig blev jag. Jag har tempat henne varje dag och försökt titta efter. Sedan kom jag på att jag i helgen satte på tjejerna fästinghalsband, vilket mycket väl kan vara orsaken också. Så i onsdags kväll åkte det av, och redan i torsdags var hon piggare. Svårt att säga om det var orsaken, men jag kände att Nelmi var på banan så att vi kunde åka och tävla. Och farten har det inte varit några problem med idag!

Jag vet att vi inte tränat så mycket denna vår, men det sista har det ju sett så fint ut på träningarna. Så jag hoppades ändå att vi skulle ta oss runt utan en diskning. Men det blev favorit i repris - 2 diskade lopp. *suck*

Hopp 1:
Jag var lite orolig över starten, jag tyckte den såg svår ut. Men efter tips från mina privata coacher (tur att jag har er ;-) så bestämde jag mig för ett FB efter 2. Sedan var det rak linje till 3 & 4, trodde jag... Hon hoppade hinder 4 - en disk! Tunneln drar för mycket. Som vanligt kommer jag ur fas. Hon försöker mer eller mindre hoppa studs efter lången och river därför nästa hopphinder rejält. Efter tunnel 2 är hon rejält uppe i varv, men hon svänger fint så jag tror att hon ska ta slalomen. Men hon ser inte. Så jag samlar henne och gör om. Nu återfår jag själv fokusen, för nästa sekvens är lite klurig. Men detta klarar hon riktigt fint!




Agility1:
Klurig start även i denna klass, men det fixa vi. Däremot så visste jag nästan att Nelmi skulle landa dumt vid slalomen. Men vi styr upp det och fortsätter. Väldigt många blev diskade därför att hundrana tog balansen efter slalomen, så jag planerade att lägga in ett FB för att fånga upp henne. Bra tanke, men alldeles för sent! Det blev en disk igen... Gungan går sedan fint och även svängen efter däcket som jag oroade mig för. Men sedan är jag alldeles för sen igen! Hinner inte fånga upp henne i svängen mot A-hindret. Och hon tar inte kontaktfältet (tror jag)... men på balansen blir det bra. Inget vidare lopp :-(



Blev lite besviken efteråt. Inte på Nelmi, hon fick mycket blodpudding och gos. Men jag måste för fasen hänga med lite bättre. *suck* På hemvägen satt jag och tänkte igenom olika träningsplaner, för nu måste vi komma igång ordentligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar