lördag 1 maj 2010

Köksträdgården fixad & balans träning

Igår, på Valborg, vad jag ledig från jobbet. På förmiddagen tog jag och tjejerna en skön tur i skogen. Nelmi hittade en dypöl som hon stökade runt i ett tag. Tror hon letade efter sin kotte som hon tappade i den. Tur att hon är brun, så matte slapp se hur skiten hon var.

Väl hemma så blev det ett bad i uteduschen. Det är nog ett av mina bästa påhitt. Jag har kopplat på trädgårdsslangen på handfatet på toaletten. På så sätt så får jag varmvatten ute. Jag har en gammaldags dusch, ni vet en sådan med en skön stril. Den använder jag under sommarmånaderna. Det är så skönt att stå under bar himmel, intill rosorna, och duscha. Men det får nog bli lite varmare först... Nu använde jag handduschen och hade på mig gummistövlar och regnbyxor, när mina sötnosar fick sina välbehövliga bad. Tilly blev tillslut vit igen och luktar nu underbart!

Resten av dagen spenderades i trädgården. På schemat stod det att så alla grönsaker för i år. Jag tog bort alla löv, vände jord , gödslade och sådde. Krattade gångarna och la på mer bark. Det tog sin tid. Men innan dagen tog slut hade jag fått sått rödbeta, ruccola, romansallad, spenat, rädisa, morot och sockerärt. Sedan kom regnet, så potatis är fortfarande inte i jorden.

Idag var det inte lika lockande att påta i jorden. Istället så gav vi oss av in till Alingsås. Först åkte vi ut till klubben där jag och Nelmi körde kort men intensiv träning på balansen. Jag har varit lite dålig på att hålla kriterierna. Vi har 2 på 2 av med nosdutt. Jag har väl inte varit så noga med nosdutten det sista, vilket har resulterat i att hon stannar längre och längre upp. Nelmi är också beroende av att jag stannar precis i närheten för att hon ska utföra kontaktfältet, det blev tydligt på lektionen i veckan då vi körde en agilitybana. Jag hade behövt lämna henne för att placera mig bättre till slalomen, men jag kunde inte lämna henne.

Så vi började med lite nosduttar på lock. Förflyttade oss över till balansen där hon fick hoppa upp på nedfarten utföra kontaktfältet och sedan ett kör-kommando. Det behövdes inte så många repetitioner innan jag avancerade och hon fick köra hela balansen. Vi körde lite kvalitetssäkring. Jag arbetade mig utan problem ut i sidled, hon hade inga problem att jag var på efterkälken heller. Jag skrek "dutt" på nerfarten och då visste hon precis vad hon skulle göra. Annars kunde hon lätt glömma av sig. Jag provade att köra med en inkallning med mig stående ca 3 m efter balansen, inga problem! Duktiga Nelmi! Hennes gräns gick i när jag sprang för full fart om henne. Inte en chans att hon stannade då trots att jag skrek "dutt". Så detta måste vi träna mer på.

Efter en sväng till ICA så har vi nu kommit hem. Jag har lagat panerad kummel med potatismos, pepparrot och ångkokta sockerärtor. Mums! Om en liten stund ska vi ta en skogstur, solen tittar äntligen fram. Tänkte köra lite skrittträning med Nelmi. Sedan blir det soffan och en bra film. En skön första maj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar