onsdag 26 maj 2010

Fröken Duktig

Vi kämpar med vårt platsliggande. Får vi bara det på plats så kan vi försöka oss på ett lydnadsprov igen.

Vi fick ju till ett fint pass häromdagen då jag tog Tilly till hjälp. Så igår fortsatte jag med assistans. Tog först ut Nelmi och körde igenom lite moment. När vi håller på med fotgåendet kommer det förbi en stor mastiff-liknande hund på vägen. Det är inte speciellt ofta det går förbi någon hos oss mitt ute i skogen. Och speciellt inte helt okända hundar. Han var stor och han hängde i kopplet för att få komma in i trädgården.

Nelmi blev först störd. Skällde till. Jag ignorerade och fortsatte arbeta. Och det gjorde Nelmi med. Min duktiga tjej!

Efter en stund var det dags för avbyte. Nelmi fick lägga sig och jag hämtade Tilly. Nelmi rörde inte en fena när jag körde med Tilly. Hon förstår nu precis vad det handlar om. Sedan la jag Tilly, en bra bit från Nelmi. Jag började sedan promenera runt i trädgården. Tilly tyckte detta var jobbigt och kom springandes ett par gånger.

Det slog mig att detta kanske är det bästa sättet att träna platsliggning! För Nelmi är nämligen väldigt angelägen att alltid göra rätt. Hon har Fröken Duktig i sig, så att säga. Så hon ser på när jag ett par gånger får gå och lägga tillbaka Tilly på samma plats. Och jag ser på henne vad hon säger "Se på mig , matte! Jag ligger helt still! Visst är jag duktig!" Och det
är hon! Inte en enda gång kom hon när Tilly kom rusandes efter mig. Men däremot reste hon sig upp när jag kom ur synhåll för dem. Jag gick lite för fort fram, backade tillbaka så att de båda kunde se mig, men höll mig så långt borta som jag kunde.

Sedan prova jag, precis som förra gången, att göra inkallningTilly. Nelmi låg kvar. Men när jag gjorde tvärtom så kom de båda! :-)

Dags för en riktig platsliggning. Jag tror att en del av momentet som Nelmi tycker är jobbig är att jag står framför henne och tittar på henne. Jag fick tipset av Anna i helgen att inte fästa blicken på henne, utan titta ovanför henne. Det i kombination med Tillys assistans gjorde att det blev lyckat! Glömde ta med mig klocka ut, så jag uppskattar att vi höll på i 2 min. Nästa gång ska jag klocka det. Kanske filma också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar