tisdag 4 maj 2010

Funderingar

Jag är lite dålig att blogga nu för tiden, och att läsa andras bloggar för den delen...

Mest beror det på att det är full fart på jobbet, så tiden räcker inte till. Men vi har fått till en del träning det sista, framförallt agility. De sista lektionerna har Nelmi sett riktigt fin ut! Och poletten börjar falla på plats för mig; bättre handling och tajming börjar infinna sig (stundtals :-)

Men sedan i lördags har jag tyckt att Nelmi är trött i kroppen. Tycker att hon ser lite stel ut i framdelen. Ibland tror jag att jag mest är nojig, tror inte någon annan skulle märka något på henne. Utan det är mer en känsla jag har. Men jag har lärt mig att förlita mig på den, så därför har vi tagit det lungt de sista dagarna.

Det kan vara så att hon är påverkad av löpet som hon precis gått ur. Eftersom Nelmi inte har löpt så många gånger så har jag ingen bra koll på hur hon reagerar på löpet. Men det kan vara en faktor som påverkar henne.


Vi har de sista dagarna kört med koppelpromenader och massage. Och det sitter lite spänningar i bogen/skuldrorna på henne. Men det mesta har jag fått loss. Idag har vi en vilodag, ingen massage och ingen promenad. Bara strosa runt i trädgården.


Har funderat väldigt mycket. Är jag nojig eller bara observant? Men att träna en hund som Nelmi betyder att det är bra att ta det säkra före det osäkra. Nelmi ger alltid 100% i allt hon gör. Ibland önskar jag att hon vore lite mer försiktig, men samtidigt måste jag erkänna att hennes ”fullt ös medvetslös” är ganska bra att ha på agilitybanan. Men det innebär också att risken för att hon skadar sig är större. En skada behöver inte betyda att hunden står på 3 ben och gnyr. Små sträckningar, överbelastning, träningsvärk, ja våra fyrbenta visar ju inte allt för oss. De ger ju allt när vi ber dem. Så jag har ett ansvar att läsa av henne och anpassa träningen (lättare sagt än gjort). Genom att vara proaktiv så tror jag att jag ger Nelmi de bästa förutsättningarna för framtiden.

Lite tankar från min sida. Jag känner Nelmi bra, men samtidigt är hon den första hund jag tävlar med. Så jag hör gärna era funderingar och erfarenheter...




//Annelie

Ps. En annan fundering; genom bra handling och tajming på banan så minskar riskerna för skador... bara att fortsätta träna mao ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar