torsdag 20 maj 2010

Fina framsteg i platsliggningen

Wow! Vilket träningspass vi fick ikväll. Jag är mållös!

Jag körde lite lydnadsträning på gräsmattan med Nelmi. Vi koncentrerade oss på fotgående, inkallning, läggande under gång och ställande. Nelmi arbetade fint och hade en fin attityd under passet. Efter en stund var det dags för en paus. Jag la Nelmi på gräsmattan och hämtade Tilly (som befann sig på altanen).

Vi började köra lite fotgående och bakdelskontroll. Mitt framför nosen på Nelmi som låg helt still och rörde inte en fena. Vi fortsatte med lite rallylydnadsövningar och Tilly var hur taggad som helst. Nelmi låg still. När vi arbetat i 5-8 min bad jag Tilly lägga sig ner och började strosa runt själv i trädgården. Tilly hade svårt att stanna kvar och kom hela tiden springandes efter mig. Jag tog tillbaka henne och la henne på samma ställe. Nelmi låg helt still. (Ska väl säga att jag gick förbi och belöna Nelmi med godis med jämna mellanrum under arbetet med Tilly)

Efter ett par gånger fattade Tilly galoppen och låg kvar fint. Jag strosade runt och de båda låg på olika ställen, en 10-15 m ifrån varandra. Då började jag testa med att göra inkallningTilly. Tilly kom springandes, Nelmi låg still. Återigen, wow! Då prova jag med att kalla in Nelmi. Först reagera hon inte, hon blev osäker på om hon fick komma. Men jag upprepa inkallningen och hon kom springandes.

Nu var mitt godis slut så jag la ner Nelmi igen och gick in för att hämta mer. Jag gick utanför synhåll, var inte borta länge, och när jag kommer ut igen så ligger de fint, båda två, på sina platser. Belöningen för Nelmi var nu att få börja arbeta med mig igen. Vi körde några övningar och sedan bestämmer jag mig för att träna på platsläggandet. Först bara snabba lägganden med hakan i marken. Sedan prova jag att gå ifrån henne. Ett misstag! Det blev för mycket för Nelmi som inte alls ville ha hakan i marken. Jag insåg snabbt att jag gått för långt, väntade på ett fint hakan i marken och skickade henne sedan till leksaken som belöning.

Sedan gav vi oss ut på en härlig skogspromenad.

Jag är så nöjd med Nelmis fina vardagsligg. Hon ligger lungt och väntar på signal på att få börja arbeta. Oftast blir hon provocerad när jag arbetar med Tilly, vill alltid vara i händelsens centrum. Detta blev ett mycket bra pass. Kommer fortsätta att använda Tilly som störningsmoment. Kanske ser vi ljuset i tunneln på platsliggningen?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar