lördag 22 maj 2010

Spårlektion

Vilken underbar dag! Varmt och skönt!

Idag har vi haft besök av Anna och Eroz. Anna har haft spårkurs för mig och Tilly. Oj vad skoj det var! Och Tilly gillade att få arbeta.

Eftersom Tilly nästan aldrig har spårat så började vi enkelt. Hon är ju i sin natur ingen hund som har nosen i backen på våra promenader. Det hon använder sin nos till är att spåra upp mat, gärna på bord mm. :-) Dessutom vägrar hon att gå före mig, hon tycker att det är jobbigt.

Så vi börja med ett enkelt rakt spår på 60-70 meter på ängsmark. Tilly fick se mig gå iväg. I slutet la godispåsen. Vi lät det ligga kanske 10 minuter. Tilly förstod inte alls till en början. Så vi fick gå en bit in på spåret. Men sedan började hon arbeta. Men hon stannande hela tiden och tittade frågande på mig. Först gjorde jag inget, och där stod vi. Tillslut peka jag rakt fram, och då började hon arbeta igen. Hon blev mycket glad när hon hittade påsen.

Nästa spår var 10 meter till första apporten och sedan 15 meter till godispåsen. Denna gång gick Anna med Tilly.Vi tänkte att hon kanske mer fokuserade istället för att hela tiden stanna upp och vända sig om när det var Anna som körde. Vilket hon gjorde! Hon tog även apporten fint, men vi behöver bygga mer värde för dem.

Nu förflyttade vi oss till skogen istället, för det tredje och sista spåret. Samma upplägg som innan. Denna gång väntade vi lite längre. Tilly blev otålig och började tom dra mot spårets start! Hon började förstå vad det handla om och gillade det. Och vad fint hon tog spåret! Tror inte hon stanna upp en enda gång. Och så lycklig när hon hittade godispåsen på slutet. Det syntes hur stolt hon var, min lilla Mamma Mu.

Nu var vi så hungriga så att det var dags att gå hem och äta pannkakor. Men först la vi ett spår till Nelmi (samma som för Tilly) och ett längre för Eroz.

Nelmi har heller knappt fått testa spår. Hon fick inget synintryck och spåret låg ca 45 min. Men vad fint hon jobba! Wow! Tog första apporten fint och gick sedan fint vidare. Henne kan jag börja lägga lite längre spår med och lite svårare.

Det blev en kort sammanfattning av en underbar dag. Klockan är mycket och jag måste komma i säng. För imorgonbitti bär det av på agilitytävling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar