tisdag 18 maj 2010

Längtan efter semester...

Vad långledigheten gav mersmak... Speciellt efter en tung dag på jobbet. Det är inte lätt att stå och hålla kurs inför 60 personer som tycker att ämnet är dötrist. Keep up the good spirit!
*suck* Man kanske skulle skola om sig och hålla kurser för glada hundägare istället. Tanken är lockande...

Så det är inte konstigt att jag längtar till semestern och alla roliga hundaktiviteter och tävlingar som hägrar. Det blir ju Fagerstaveckan, så skoj. Helgen efter är det 2-dagars i Halmstad. Den skulle jag gärna vilja åka på. Är det någon mer där ute? I så fall kanske någon som vill se på boende tillsammans?

När jag kom hem idag så gav jag mig direkt ut i skogen. Uppför berget, nerför berget. Det fascinerar mig hur man kan vara helt slut när man kommer hem, släpar sig ut med 2 hundar som är fulla av energi och sedan återkommer hem efter en timme som en ny människa. De fyrbenta och skogen har en helande kraft på mig. Det blev ett mycket kort pass med fotgående och inkallning på gräsmattan också.

Igår var vi på lydnadslektion med Lotta & Poppy. Det blev en mycket bra lektion, Nelmi hade fin attityd. Kort sammanfattning:

Platsliggning: Vi fick köra med både vardagsligg och platsligg (hakan i marken). Nelmi försökte resa sig en gång, men då tog Emelie tillbaka henne. Hon blev lite brydd men låg sedan fint. Emelie belönade henne mycket. det fungerar fint att det är Emelie som sköter belöningen, jag står på min position helt still. Nelmi blir lugnare och lugnare för varje gång. Att det ska vara så svårt att ha matte 20 m bort, sötnosen. Nelmi tar det lugnare om hon ligger i platsposition, det verkar som att hon har det lättare när hon har en uppgift att koncentrera sig på.

Fotgående: Gick fint igår. Drog igång henne ordentligt och hon hade en fin attityd. Hon har dock tappat lite av sin fina bakdelskontroll.

Läggande under gång; Lägger sig fint, men dock med lite fördröjning. Hon behöver tänka efter först. Så här behöver vi mer säkerhet.

Inkallning med ställande: Första gången vi prova detta. och hon gjorde det riktigt fint! Eller ja, hon är snabb på att sätta sig förstås.

Hindret: Vi tränar på klass 2 momentet. Andra försöket igår. Problemet är att Nelmi är snabb på att vända sig om för att titta efter leksaken som kommer flygandes. Därför får Emelie stå bakom mig och kasta. Lite svårt att träna på själv. Men sista gången gjorde hon det fint; hoppade ut, vände sig, satte sig och återkom på signal. Min duktiga lilla splat!

Ja, det var allt tror jag... vi hann med en hel del på en timme...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar