torsdag 21 januari 2010

Äntligen lite lydnadsträning

Igår var vi iväg och fick tränat lite lydnad. Sedan snön kom så har vi inte haft något bra ställe att vara på. Försökte i trädgården, men insåg snart att halvmeterdjup snö inte är den bästa förutsättningen för ett effektivt träningspass.

Men så fick jag en idé om att hyra ridhuset här i närheten. Förutom att slippa snön så är det ett perfekt ställe att få träna på då de flesta tävlingar så här års arrangeras i ridhus. Och Nelmi tycker att det luktar såååå gott med hästskit, och ja, då är det svårt att fokusera!

Det blev kanske inte det bästa träningspasset igår då jag dels fick en rundvisning och sedan fick träffa pinschern Dogge, 6 månader. Matte hade lite frågor och vi gav lite träningstips.

Men vi hann titta lite på fotgåendet. Nelmi tappar gärna fokus de 2-3 första stegen. Jag vill ha henne totalfokuserad hela tiden. Så mycket lek och bara ett par steg innan belöning. Dvs backa lite i träningen. Och jag vill ha ännu mer intensitet från henne, så det är bara att ladda förväntningarna.

Läggandet är fortfarande lite för långsamt, jag vill ha ännu mer att hon kastar sig ner. Inkallningen gör hon så fint! Men ibland missar hon att jag ber henne stanna kvar när jag lämnar henne.

Ställandet hade hon glömt lite. Men efter lite repetition i framförposition så fick hon till riktigt fina ställanden. Behövs bättre signalkontroll, ibland blir hon osäker på om hon ska lägga sig eller stanna.

Bästa med ridhuset var helt klart den stora spegel!. Med hjälp av den kunde jag hålla koll på Nelmi när vi tränade platsliggning. Hon tycker att det är jobbigt och vill helst inte ha hakan i marken när jag lämnar henne. Hon känner sig nog ännu mer osäker då. Så igår tränade vi på att hon gjorde inkallningssignal på mig, dvs när hon la ner hakan så kom jag tillbaka. Hon fatta snabbt, så behövde inte ligga länge. Men varje gång jag lämna henne så åkte huvudet upp.

Idag har vi fortsatt här hemma. Lite annan strategi denna gång; jag tror att en del av att Nelmi tycker att det är jobbigt är att under platsliggningen är hon passiv. Så jag vill få det att vara roligt att ha hakan i marken. Så vi lekte kamplek och enda sättet att få kampa var att lägga hakan i marken först. Det var roligt tyckte Nelmi! Kan vi köra detta fram tills nästa ridhusträning, så får vi se hur det går. Tanken är att jag ska hyra det en gång i veckan. Förutom att man får en bra plats att träna på så får jag även struktur på träningen. För jag anstränger mig mer när jag får en bokad tid och åka iväg för att träna mot att bara gå ut i trädgården när andan faller på. En spark i baken för matte! :)

2 kommentarer:

  1. Så bra att du har hittat ett ridhus att träna i. Bra att ibland få komma iväg hemifrån för riktigt fokuserad träning.

    Jodå, lilla Segra börjar arta sig riktigt bra i träningen. Ska bli kul att se vad det blir av henne.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jo, har väl en del att göra och kroppen säger väl ifrån.. men får bita ihop ett tag till.
    Härligt med inomhusträning..aldrig fel :)
    Bra, då vet jag vart min projekthund finns om vi skall ha dett :) Kramisar på er!

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar