söndag 17 januari 2010

Att ta tjuren vid hornen...

Jag har hört att man ska övervinna en rädsla om dagen. Jag vet inte vad det ska vara bra för men idag har jag övervunnit två!

Jag har haft problem med min vedspis ett tag. Min bästa värmekälla! Och när det väl blir smällkallt så lägger den av. Det har rykt in så mycket så att brandvarnaren har tjutit och jag har varit tårögd av röken. Så jag ringde sotarn. Men han vägra gå upp på taket pga snön. Så han sotade nerifrån. Det hjälpte lite, men problemet kvarstod.

Så det var bara att ta tjuren vid hornen och ge sig upp på taket med sotviskan. Jag är ju höjdrädd, så tanken var inte lockande. Men antagligen har sommarens vistelse på byggställningen, målandes fasaden hjälpt. För med bestämda steg tog jag mig upp till skorstenen. Sotade och kom sedan helskinandes ner på backen igen! Tyvärr så verkar problemet fortfarande kvarstå... *suck*

Dags för nästa utmaning. Ni som läser bloggen vet att jag inte är så förtjust i möss. Och jag håller på (gjort det ett tag) med att riva på min övervåning. Tanken är att det ska renoveras till ett enda stort sovrum till mig med en walking-closet. Men jag hade kommit till den delen att det var dags att riva innertaket på ett av rummen (det ska vara öppet till nock) Att riva i isolering med massa möss var en tanke som jag inte riktigt gilla. Att det finns möss antog jag då Nora och Tuva är väldigt förtjusta att vara där uppe.

Jag hade tänkt göra detta jobb när jag var ledig i tre veckor, men jag fick aldrig tummen ur. Idag fick jag hjälp av min snälla granne. Tack! På en timma rev vi hela innertaket. Vi såg inga möss. Men i ena hörnet satt en planka i vinkel (ca 3 m lång). När vi lossna på denna dröste det ner ca 1 dm av musskit! Fy f-n vad äckligt! Det var bara att ta sopkvasten i högsta hugg och sopa upp det. Jag behöver nog inte säga att duschen efteråt var väldigt sköööön.

Sedan fick jag ett telefonsamtal idag. Jag har nu fått tillgång till att hyra ett ridhus i närheten. Perfekt! Äntligen kan vi komma igång med lydnadsträningen igen. Ska dit i veckan. Det känns som att det är lättare att få struktur i träningen när man hyr plats. Jag hoppas även att jag kan låna deras hinder och altenera med lite hopptekniksträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar