torsdag 7 januari 2010

Trickträning

Visst är det vackert med all snö ute!

Men det ställer till problem när det kommer till träning. Försökte mig på ett lydnadspass härom dagen, men det var ingen idé. För mycket snö. Igår kväll skottade grannen min gårdsplan, så nu finns det en liten plätt att träna på. Har även mailat till de som har ridhuset i närheten för att se om jag inte kan få hyra det. När det gäller agilityn så ska jag och Mikaela hyra lokal på Alfa huncenter. Träna behöver vi, för igår anmälde jag mig till tävling i Tibro i slutet av januari.

Istället har vi inriktat oss på klickerträning den senaste veckan. Har en liten idé om att träna upp Nelmis kroppsmedvetenhet som ett komplement till hopptekniksträningen. Nelmi är skapad för jakt i skogsmark (flat framförallt). Så hon har ett långt steg och mycket explosivitet. Men att samla sig och hoppa tajt har hon svårt för. Så om vi kan träna upp motoriken och muskler (framförallt rygg) så bör det hjälpa till. Lite trickträning kan ivartfall inte skada...

Här kommer ett ihopklipp på de senaste passen



Målet är att Nelmi ska kunna stå med alla tassarna i pajformen. På så sätt så lär hon sig att sätta in bakbenen under sig. Men jag var lite taskig och provade med pajformen lite för tidigt. Har hittat perfekta lådan på jobbet som är ett mellanting, men jag glömde den...

Tilly har också fått träna. Nyttigt för matte att få träna två så olika hundar :) Och vad Tilly gillar det! Kolla in svansen!! :)

2 kommentarer:

  1. Vad fin din hemsida har blivit!!Och nu finns även katterna presenterade - det gläder en kattvän :-). Hundarna är helt fantastiska, hur länge dröjer det innan de sitter i pajformen? Ser fram emot utvecklingen av deras konster
    Eva

    SvaraRadera
  2. Gulliga lilla Tilly....o även Nelmi förstås! Det e kul o trickträna hundarna, perfekt aktivitet i kylan!!
    Du får väl börja med en liten långpanna ;) för att förtsätta på kökstemat :)
    Ses i mon! Kramar Hillevi o gänget

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar