fredag 15 januari 2010

En promenad över isen till Loholmen



Idag har vi varit på en liten annorlunda promenad. Jag och mamma tog med oss fika och gav oss ut på sjön Anten för en promenad till Loholmen.

Loholmen är ett fågelreservat och därför får man inte gå iland under våren/sommaren. Så jag hade aldrig varit där innan. Men jag kan lite om dess historia;

På Loholmen låg det en borg som antagligen fanns redan på 1200-talet. Det finns en skiss på hur man tror att borgen såg ut (se ovan). Den var förenad med fastlandet av en 4m bred och 200m lång bro. Borgen har en lång historia med många kända ägare. Bl. a så föddes Margareta Eriksdotter Leijonhufvud på Loholmen . Hon blev Gustav Vasas andra hustru och födde honom 10 barn.

Redan 1550 så antingen brann Loholmen eller så monterades det ner (här går historien isär) och istället uppfördes Gräfsnäs slott.

Jag har alltid varit intresserad av historia och det är något speciellt att besöka sådana platser. Ingenting av borgen finns kvar, men det fanns utmärkt var borgens hörn hade varit. Coolt!

Jag tycker det är lite läskigt att gå på is, speciellt så långt. Det var lite sprickor här och där, men inga som var farliga. Men Nelmi älskade det och sprang som en galning. Ja, tom Tilly fick sina ryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar