fredag 29 januari 2010

Fotgående & apportering

Igår var vi iväg till ridhuset igen. Så skönt att ha ett ställe att träna på.
Det enda negativa är underlaget. Det liksom är överallt på en efter att man tränat färdigt. Mest beror det förståss på att min galna splat tuggar frenetiskt på sin leksak som sedan slängs i "sanden". Nelmi hostar till vid något tillfälle på filmerna, och inte så konstigt med tanke på att hon säkert fått i sig ett kilo "sand" under passet.

Vi körde igenom de flesta momenten, men här kommer filmer på fotgåendet och apporteringen.

Fotgåendet: Vad jag ville uppnå med passet var att Nelmi skulle ha bättre fokus och intensitet. Och jag var ganska nöjd efteråt. Men när jag tittar på filmen så måste jag säga att det ser bättre ut än vad det kändes. Det är bra att filma! Så det är bara att fortsätta träna... Just nu kör jag med mycket leksak och har den synlig för henne, bara för att få henne så laddad som möjligt.



Apporteringen: Detta har ju varit vår jobbigaste moment innan, men nu tror jag att det har blivit ett av vårat bästa. Nelmi väntar nu på kommandot innan hon tar apporten. Jag tycker att hennes grepp har varit lite löst. Så därför kör vi med lite draglek. Det roliga är att så fort jag släpper går hon in i utgångsposition för avlämning, sötnosen! Men på slutet kastar jag apporten och kommenderar henne. Här hänger hon inte alls med på noterna. Jag har inte gjort det innan, och kommer nog att vänta på Emelies vägledning innan vi fortsätter...



Sammanfattning av övriga moment: Vi tragglar med samma saker. Förståelse att stanna kvar när jag lämnar henne för inkallning. Signalkontroll på ligg/stanna; lite bättre. Läggandet gick lite snabbare, men inte alls lika bra som det har varit.

Det vi har mest problem med är platsliggningen. Nelmi tycker att det jobbigt. Testar mig fram med att få henne att tycka det är "roligt". Vi kör inomhus hemma, med mycket snabba lägganden och lek.

Igår körde vi att jag lämnade henne 20 m för att återgå till henne och leka. Vi körde även med extern belöning för att hon inte ska fokusera för mycket på mig. Här behöver jag vägledning och om 2 veckor är det dags för årets första lydnadslektion. Vi måste få ordning på detta innan vi ens kan tänka på att göra prov igen.

Men med en titt i backspegeln så var apporteringen och gungan jättejobbiga för Nelmi, och idag älskar hon att göra båda två. Så träning ger färdighet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar