söndag 17 januari 2010

Tänkte inte så långt...

Idag så har jag burit allt bröte som jag igår slängde ut ur fönstret på övervåningen. Tänkte inte så långt då, så jag slängde ut det på fel sida av huset. Det blev en massa släpande av brädor i den djupa snön. Värre än ett gympass kan jag lova!

Jag måste ha tappat huvudet eller något denna helg. För jag tänkte inte på att det kanske var bäst att ta en promendad med hundarna INNAN man släpar brädor i två timmar. Så då får man skylla sig själv. Tjejerna kan ju inte hjälpa det. Så vi var ute i skogen en timme på promenad. Jag kan säga som så, jag känner redan nu att min arma kropp kommer protestera imorgon. Och jag tänkte inte så långt, för imorgon ska vi ha agilitylektion...

Jag har varit duktig med klickerträningen. Tror att vi har "missat" en dag den här veckan. Idag har vi kört följande:

Lilla långpannan - Nelmi ska i alla fyra tassarna. Klara hon med en gång. Så vi avancera.

Pajformen - Lite svårare för henne. Men hon fick i alla sina stora tassar i den lilla pajforen! Hon ser för söt ut.

Lyfta vänster bakben - Detta gör hon så bra nu så jag har lagt till kommandot "lyft" Och nu lyfter hon det riktigt högt.

Höger bakben - Har vi precis börjat med. Jag valde vänster först för det är hennes starkaste bakben. Hon börjar förstå att hon ska lyfta på det men lättar bara ett par cm från golvet.

Apportering- Nu har vi fått till att hon inte tar apporten innan kommando. Men hennes grepp är dåligt. Så jag ställde mig framför henne och hade lite dragkamp. När hon la vikten bakåt och höll hårt släppte jag. Nelmi går då direkt in i utgångsposition för avlämning. Ser riktigt bra ut! Och hon håller bättre i apporten.

Början på fjärrdirigering - Vi kommer snart att börja träna på klass 2 momenten, men vi har tjuvstartat lite. Testa ligg - sitt- Och Nelmi gör det så fint (tror jag :-). Hon slänger sig snabbt ner i ligg och när hon ska sätta sig upp så hoppar hon upp i sitt med bägge frambenen samlade. Som jag har förstått det ska det ske på stället, men vi får se när vi börjar med lydnadslektionerna om ett par veckor.

Sitt fint - Nelmi börjar bli riktigt duktig. Det ser stadigare ut och hon klarar lite längre. Men det är fortfarande en mycket kort stund. Men här skyndar vi långsamt. Det är muskler som behövs, så då får det ta tid.


Tilly fick köra följande:

Lilla långpannan - Inga problem. Men Tilly sätter sig ner, sötnosen.

Pajformen - Hon såg för skön ut när hon träna detaa. Vilken intensitet!! Tillslut fick hon i alla fyra tassarna och, naturligtvis, satte sig ner. Men det viktiga är att tasarna är på plats innan hon sätter sig ( om ni förtsåt vad jag menar)

Backa - Nu så! Nu börjar hon förstå att hon ska röra sig bakåt och att det inte handlar om att röra alla fyra tassarna (hon trampa på stälet ett tag) Försöker shejpa inn så att hon har mer tryck bakåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar