tisdag 5 januari 2010

Mål för 2010

Undrar ni vad mina mål för 2010 har tagit vägen? Det gör jag med :) Faktum är att jag gått och funderat och funderat, men nu är det dags att sätta ner foten. Det är bättre att jag får skrivit ner dem nu än att jag försöker fila mer på bättre formuleringar.

Att jag gjorde om hemsidan, och speciellt bloggen, är för att jag bättre ska kunna följa utvecklingen. Upptäckte att det var svårt att få en överblick med den gamla, tror att detta blir bättre.


Mål för agilityn
Att sätta resultatmål för agilityn var svårare än jag trodde. Jag skulle vilja komma upp till klass 2 i både hopp och agility under året. Men jag vet inte om det är ett realistiskt mål? Det kan gå som på räls eller så går det inte alls.

Som jag skrev i föregående inlägg så är resultaten lite avhängt på yttre omständigheter. Men för att lyckas med detta måste vi först och främst göra nollade lopp. Och hittills så har vi bara lyckats med ett lopp med 15 fel, och det var det absolut första loppet vi körde. Alla andra har resulterat i diskningar.

Så jag sätter upp följande mål:
Vi ska under 2010 starta i minst 25 lopp och 70% av dessa ska vara felfria.

För att uppnå detta måste vi säkerställa följande;
Inga mer rivningar; Lite svårt att säga att vi aldrig mer ska riva, för det kan ju hända den bästa. Men vi ska inte längre riva för att Nelmi slarvar.

Säkrare kontaktfält; Detta är något som man alltid behöver träna på. Men vi har ett problem och det är att Nelmi ibland missar uppfarten på gungan och balansen. A-hindret är vi inte helt på det klara med heller

Bättre handling; många av våra diskningar har berott på att Nelmi missar ett hinder. Och detta beror helt och hållet på att jag är otydlig i handlingen. Så det är det slut med!

Strategier;
− Hopptekniksträning en gång i veckan under kvartal 1
− Fysträning en gång i veckan
− Massage minst en gång i veckan
− Agilitylektioner varannan vecka
− Egen träning minst en gång i veckan
− Konditionsträning av matte
− Bättre tajta svängar
− Trick-träning en gång om dagen
− Kvalitetssäkring, framförallt slalom
− Bättre struktur, planering och uppföljning av vår träning (gäller även lydnaden)


Mål för lydnaden
Status idag är att vi har hemläxa på framförallt platsliggningen. Jag har väl en idé om hur jag ska få ordning på det… Hur som helst, när detta är på plats så är målet:
3 st LP1 under 2010 samt att träna in klass 2 momenten.

Jag tycker det är svårare att ta fram strategier för lydnaden, men här är några jag funderat ut;
- Lydnadsträning minst en gång i veckan
- Lydnadslektion varannan vecka.
- Bättre aktivitet under träning. Fokus på att ha skoj.
- Träna Nelmi på att vara mer självständig. Hon klarar inte av att jag lämnar henne.


Tilly
Under året ska jag och Tilly gå en spårkurs. Vi ska också fokusera på trickträning. Sedan vill jag att vi kommer igång med agilityn igen. Inte för att tävla, utan bara som aktivering.